" Şifahi Tarix –
Oral History Özbəkistan – Azərbaycan təcrübə
mübadiləsi " mövzusunda Daşkənd şəhərində təşkil olunmuş Beynəlxalq Konfransda
iştirak etmək və təcrübə
mübadiləsi aparmaq üçün 2013-cü ilin mart ayının 26 -28 – də Babək Məmmədov, Nizami müəllim Heydərov və
Esmira Musayeva Özbəkistan Elmlər Akademiyasının Tarix İnstitutunun dəvəti
ilə Özbəkistanda olmuş və orada səmərəli və işgüzar görüşlər keçirmişlər.
İştirakçılar həm də Səmərqənd şəhərində olmuş, tarixi abidələr olan Əmir Teymur
məqbərəsini, Registanı, Uluqbəy məqbərəsini, Müqəddəs Daniyalın məqbərəsini və görməli yerləri ziyarət etmişlər.
Müəllim və şagirdlərə Şifahi tarıxin nə
olduğunun aydın təsəvvür etmək üçün qısaca izah verim. Şifahi tarix müasir
dövrün kəşfi deyil. Hələ qədimdə səsyazan texnika olmasa da tarixçilər Şifahi
tarixin metodlarından istifadə edərək öz əsərlərini yazmışlar. Deməli Şifahi
tarix texnologiyasından tarix elmində həmişə istifadə etmişlər. Məsələn :
Fukidid " Pelopennes müharibəsinin tarixi” əsərini yazanda şıfahi mənbələrdən,
yəni müharibədə iştirak etmiş şəxslərin xatirələrindən geniş istifadə etmişdir.
Belə nümunələri çox göstərmək olar.
XX əsrdə müəyyən fasilədən sonra tarix
elminin mühüm kanallarından biri kimi şifahi tarix mənbələrinə qayıdılır. Bunun
da bir neçə səbəbi var idi. Əvvəla, artıq dərk edilmişdir ki, tarixi şəxsiyyətlər
deyil, kütlələr yaradır, ikincisi " yaxın " keçmişə qayıtmaq problemi
aktuallaşdı. Bu isə şifahi tarixin özünəməxsus vəzifələri, metod və imkanları
ilə müstəqil elmi istiqamət kimi inkişafına gətirib çıxardı. Şifahi tarixin əsas
tədqiqat obyekti bu hadisələrin bilavasitə iştirakçısı olmuş sıravi adamların
xatirələri olur.
İndi tədqiqatçılar Şifahi tarixin qarşısında
duran vəzifələri konkret müəyyənləşdirmişlər. Sifahi tarix ( Oral history ) – hazırda
yaşayan insanların xatirələrinin toplanması yolu ilə tarixi tədqiqatın metodu və
mənbəyidir. Belə hesab edilir ki, bu yolla toplanmış, xüsusilə sadə insanların
məlumatları həm müasir , həm də gələcək tarixçilər üçün çox qiymətli mənbədir.
Müxtəlif ölkələrdə Şifahi tarix müstəqil elm sahəsi kimi geniş yayımış və həmin
ölkələrdə müəyyən tarixi problemləri dərindən öyrənmək üçün bu metoddan istifadə
edirlər. Məsələn belə ölkələrdən ABŞ-ı, İsraili, Braziliya, Meksika,
Avstraliya, Cənubi Afrika, Rusiya və digərlərini göstərmək olar.
Şifahi tarix ( Oral history ) aşağıdakı
metodlar vasitəsilə işlənilir :
-
Xatirələr, anket sorğusu;
-
İntervyü;
-
Şayələr;
-
Hadisələr ( Çernobıl
,repressiya ) və s;
-
Şifahi yaddaş;
Beynəlxalq tarixşünaslıq şifahi tarixin
tarix elminə gətirdiyi yeniliyi cox dəqiq müəyyənləşdirmişdir. Bu :
-
tarix üçün yeni məlumatdır;
-
tarixi təcrübəyə münasibətdə
"niyə, nə üçün " sualına cavabdır;
-
subyektiv və ya subyektlərarası
fikirlərə istinad etmək, rəyi soruşulanın potensialını
gücləndirmək;
-
elmlərarası yanaşma;
-
akademik dairələr ilə
ictimaiyyət arasında münasibətləri təmin etməkdir.
Mənə
elə gəlir ki, Şifahi tarixin mahiyyəti barədə kifayət qədər danışdıq. Amma, azərbaycanlılar
üçün burda kiçik, lakin çox böyük mahiyyəti olan bir nyüansı da yaddan çıxarmaq
olmaz. Bizdə yaxın keçmişdə elə hadisələr olub ki, orda iştirak edən nəsillər
zamanın hökmü ilə həyatını başa vurur. Repressiya, Çernobıl faciəsinin
iştirakçıları, Ermənistandan, Qarabağdan olan köçkün və qaçqınlar, Qarabağ
müharibəsinin iştirakçıları, Müstəqillik hərəkatının iştirakçıları və sair. Nə
qədər ki, zaman bizi qabaqlamıyıb onların xatirələrini toplayıb yazmalı və gələcək
nəsillər üçün, tarixçılər üçün qoruyub saxlamaq lazımdır. Yoxsa yenə həqiqət rəsmi
tarix əsərləri içərisində əriyib yoxa çıxacaqdır. Əbəs yerə şifahi tarixə "xalq
tarixi”, " gündəlik tarix” də demirlər. " Elin sözü əvvəl axır düz olur ". Bu mənim
sözüm deyil, xalqın sözüdür.
Daşkəndə təcrübə mübadiləsi zamanı əyani
olaraq gördük ki, Özbəkistanda son onillikdə Şifahi tarix metodu ilə xeylı
mövzular işlənmiş və çoxlu kitablar, əyani vəsaitlər nəşr edilmişdir. Oxucular
maraqlana bilər ki, bəs Azərbaycanda Şifahi tarix ilə əlaqədar bir təcrübə, bir
nümunə vardırmı ? İndi bir az da bu barədə danışaq.
Şifahi tarix - Qadın şifahi tarixi adı altında 2001-2002-ci ildə Azərbaycan Açıq Cəmiyyət İnstitutu
– Soros fondunun Qadın Şəbəkə proqramı tərəfindən yayılmağa başladı. Günlərin
bir günü mənimlə " Səlahiyyətli Təhsil " Proqramında çalışan Olqa Rzayeva xahiş
etdi ki, onun yazdığı bir kitabçanı rus dilindən azərbaycan dilinə tərcümə
edim. Bu " 1990 –cı il 20 yanvar faciəsi azərbaycan qadınlarının gözü ilə "
kitabçası idi. Faciənin canlı şahidlərinin intervyüsü əsasında təşkil edilmiş
bu kitabçanı həyəcansız tərcümə etmək mümkün deyildi. Sizi inandırıram ki, hal
– hazırda onu oxuyan 10 nəfərin onu da mən dediyim bu fikri təsdiq edər. O dəqiqə
ağlıma gələn bir fikri oxucularla bölüşmək istəyirəm. Öz – özümə dedim imkanım
olsaydı bu broşuranı ingilis dilinə tərcümə edib dünyanın adlı –sanlı
institutlarının kitabxanalarına yollayardım. Soruşa bilərsiniz niyə ? Beynəlxalq
aləmdə rəsmi tarixə inam o qədər də yoxdu. Bu sözlərimlə hörmətli tarixçi alimlərimizi
aşağılamaq istəmirəm. Lakin, istəsək və ya istəməsək də, xoşumuza gəlib gəlməməyiindən
asılı olmayaraq bu fikir mövcuddur. Canlı şahidlərin ifadələrindən ibarət olan
bu kitabı oxuyan hər bir şəxsin hadisələr gözü qarşısında canlanacaq və bu hadisələrin
doğruluğuna onların heç bir şəkki-şübhəsi qalmayacaqdır. Onsuz da informasiya
sahəsində biz ermənilərə daim uduzuruq. İnformasiya mübadiləsi zamanı xaricə
biz bu qəbildən olan ədəbiyyatı, yazıları göndərməliyik.
Digər bir kitab Lalə Sarıyevanın işlədiyi "
XX əsrdə Azərbaycanın sosial – siyasi və mədəni həyatının əksi kimi –
qadınların xatirəsi ”. 1994 – cü ildə qələmə alınmış bu broşura XX əsrin 30 -40 illərində dünyaya
gəlmiş, Bakıda yaşayan qadınların intervyüsinə əsaslanaraq yazılmışdır. Özlərinin
xatirələri ilə bu qadınlar Azərbaycanın tarixinin bütöv bir görünməyən tərəfini
işıqlandırmış, onun sosial və mədəni sahəsini, adət və ənənələrini
canlandırmışlar.
Şifahi tarix sahəsində digər işlənmiş layihə
-"Almaniya Xalq Universitetləri Assosasiyası (DVV – internasional ) Cənubi
Qafqaz və Türkiyə nümayəndəliyi nəzdində fəaliyyət göstərən " Demokratiyanı
öyrənilməsi " Qeyri hökumət təşkilatı tərəfindən 2010 – 2011-ci ildə
işlənmişdir. Layihənin mövzusu " Əfqanıstan müharibəsi – bir nəslin tarixçəsı "
sənədli filmidir. Film sayta bir neçə ay bundan əvvəl qoyulmuşdur. Orda həmin
filmi izləyə bilərsiniz
Daşkənddən gələndən sonra bir ay əvvəl 20-25 nəfər
institut və orta məktəb müəllimlərinin iştirakı ilə Şifahi tarix mövzusunda
Bakıda təlim keçirilmiş, may ayının 25- də isə " Şifahi Tarix – nəsillərarası
dialoq " adlı konfrans təşkil olunmuşdur.
Hörmətli müəllim və şagirdlər mövzu barəsində kifayət
qədər Sizə məlumat verildi. Siz də öz fikirlərinizi sayta göndərə bilərsiniz.
Sizin hansı sahədə olan fikir və ideyalarınız bizi maraqlandırır?: Şifahi tarix
metod və məlumatlarından tarix dərslərində necə istıfadə etmək olar. Qeydə
alınmış məlumatlardan daha haralarda istifadə etmək olar ? Mənə elə gəlir ki,
bu suallar ilə biz növbəti söhbətin mövzusunu müəyyən etdik. Sizi müzakirəyə
dəvət edirəm.
Rəylərin sayı:.