Qacarların zadəgan nəsli milli
tarixin ayrı-ayrı mərhələlərində Azərbaycana böyük görkəmli şəxslər pleyadası
hədiyyə edib ki, onların da arasında çox istedadlı sərkərdələr və məşhur dövlət
xadimləri olub.
Tarix Qara Piri bəy Qacar, İmamqulu Qacar kimi sərkərdələr (Hər ikisi XVI
yüzillik), İran hökmdarı və Qacarlar dövlətinin banisi Ağa Məhəmməd şah Qacar
(1741-1797), həmçinin zamanında rus işğalına qarşı qəhrəmancasına müqavimət
göstərən əfsanəvi Gəncə xanı Cavad xan Ziyadxan oğlu Qacarın (1748- 1803)
adlarını əbədi olaraq yaddaşına həkk edib.
Heç şübhəsiz ki, siyahıya bu soyadın daha bir layiqli nümayəndəsini - Abbas
Mirzə Qacarı (1788-1833) da aid etmək olar. Məlum olduğu kimi, Ağa Məhəmməd şah
1795-ci ildə qanlı müharibədən sonra İranda və Cənubi Azərbaycanda 1747-ci
ildən uzanan daxili hərc-mərcliyə son qoya və ölkənin bütövlüyünü bərpa edə
bildi. Nəticədə paytaxtı Tehran olan yeni Qacarlar dövləti yarandı.
O şahlıq dövründə Çingizxanın "Yasa”sını əldə rəhbər tutaraq ölkə üçün yeni
qanunlar toplusu qəbul etdi. Qacar dövrünü tədqiq edən məşhur Azərbaycan alimi
Əminə Pakravan yazır ki, "Qacar qanunvericiliyinə əsasən taxt-taca yalnız
valideynləri hakim soyadın əsil nümayəndələri olan insanlar çıxa bilərlər”. Bu
baxımdan Abbas Mirzənin tam olaraq bəxti gətirib. Onun anası Asiyabəyim xanım
Qacarlar nəsli ilə yaxın qohumluq əlaqələri olan Dəvəli ailəsindən olub.
Asiya xanımın qohumları vaxtikən dövlətin birləşdirilməsi işində Ağa Məhəmməd
şaha böyük maddi və hərbi köməklik göstəriblər. Şah isə minnətdarlıq əlaməti
olaraq bu ailənin xanım nümayəndəsini özünə gəlin edib.
Abbasın atası taxt-tacın o zamanki varisi və İranın gələcək hakimi Fətəli şah
Qacar idi. Ağa Məhəmməd şahın doğma övladı olmayıb, bu səbəbdən o, varislik
məsələsinə həssaslıqla yanaşıb. Qardaşı oğlu Fətəli şahı oğulluğa götürən Ağa
Məhəmməd Qacarların kişi nəslinin kəsilməməsi üçün onu dərhal Abbas Mirzənin
anası - Asiya xanımla evləndirib. O Mazandaranda (Cənubi Azərbaycan)
doğulduğundan özündə daimi türk təsiri hiss edib və uşaqlıqdan Ağa Məhəmməd
şahın sevimlisinə çevrilib. Şah onu tez-tez hərbi yürüşlər və təlimlərə
aparardı. O hərbi işin çətinliklərinə tez alışdı, möhkəmləndi və təcrübə
topladı və bu, döyüş meydanında dəfələrlə onun köməyinə gəldi. 1797-ci lildə
Ağa Məhəmməd şah Şuşada öz mühafizəçiləri tərəfindən xaincəsinə qətlə yetirildi
və taxta Abbas Mirzənin atası Fətəli şah çıxdı.
İki il sonra o rəsmi olaraq taxt-tacın varisi – "Naib-us-sultan” elan olundu və
paytaxtı Təbriz olan Azərbaycan vilayətinin canişini vəzifəsinə təyin olundu.
Bu təyinat yazılmamış qanunlar və ənənələr ruhunda edilib, çünki Böyük Şah
Abbasdan (1587-1629) başlayaraq imperiyanın hökmdarı olmazdan öncə taxt-tac
varisinə Azərbaycanın idarəçiliyi etibar olunurdu ki, o da öz növbəində
"çarlığın hakimi” fəxri titulunu daşıyırdı. Qacarlar da Səfəvilər kimi türk
mənşəli idilər, ona görə də onlar qədim, lakin nişanə qaydasını saxlamalıdır.
1799-cu ildə Abbas Mirzə Təbrizə köçür. Fətəli şah dayısının missiyasını davam
etdirməkdə, yəni Səfəvilərin keçmiş torpaqlarını geri qaytarmaqda qərarlı idi.
Bunun üçün birinci Şimali Azərbaycan xanlarının müqavimətini qırmaq tələb
olunurdu, daha sonra isə Cənubi Qafqazda öz mövqeyini istənilən yolla
möhkəmləndirməyə çalışan Rusiya ilə vuruşmaq lazım idi. Belə ki, Xoy əyalətinin
canişini Cəfərqulu xan rusların dəstəyi ilə mərkəzi hakimiyyətə qarşı üsyan
qaldırır. Gənc, eyni zamanda təcrübəli sərkərdə Abbas Mirzə dərhal üsyançılarla
döyüşə girir və onları darmadağın edir. Üsyana başçılıq edən Cəfərqulu xan
qaçmaqla canını qurtarmağa çalışır, lakin Abbas Mirzənin əsgərləri onun Urmiya
rayonu ərazisində güllələyərək qətlə yetirirlər. Bu qələbə Abbasa görünməmiş
sərkərdə şöhrəti gətirir.
Lakin Abbas bilirdi ki, ölkənin problemlərini, onun kənd təsərrüfatı, elm və
hərbi iş sahələrində geriliyini silah yolu ilə həll etmək olmaz. İslahatlar
qaçılmaz idi və o tədricən müasirləşdirmə işlərinə başladı. Onun sərəncamı ilə,
kəndlilər üçün nəzərdə tutulan vergilər əhəmiyyətli dərəcədə azaldıldı, onlara
əlavə olaraq hakimiyyət tərəfindən əhəmiyyətli dərəcədə maddi yardım göstərildi
ki, bu da kənddə vəziyyəti bir xeyli yüngülləşdirdi. Abbas Mirzənin təşəbbüsü
ilə, Təbrizdə - Azərbaycan vilayətinin paytaxtında İranın və Azərbaycanın
tarixində qərb tipli ilk müasir mətbəə açıldı və bu da elm və ədəbiyyatın
inkişafına ciddi təkan verdi.
Abbas həyatlarını ona qurban verməyə hazır olan azərbaycanlıların arasında olan
nüfuzundan yararlandı. XIX əsrin əvvəlində rusların ortaya çıxması ilə Cənubi
Qafqazda vəziyyət kəskinləşir. Çar ordusu tərəfindən Şimali Azərbaycan
ərazilərinin işğalı, həmçinin Qacarların qohumu olan Gəncə hakimi Cavad xanın
qətlə yetirilməsi Fətəli şahı Rusiyaya qarşı müharibə elan etməyə vadar edir.
Birinci Rusiya-İran müharibəsi başlayır və bu savaş 9 il - 1804-1813 -cü illər
ərzində davam edir.
Abbas Mirza ilk olaraq şimalda
rus imperializminə qarşı mübarizədə öz qardaşlarına yardım etmək istəyini
bildirir. Onun rəhbərlik etdiyi əsasən köçəri türk tayfalarından ibarət ordu
Azərbaycanla sərhədi keçir və Üçkilsə adlı yerdə ruslarla ilk döyüşə girir.
Rusların texniki üstünlüyünə baxmayaraq, azərbaycanlı döyüşçülərin cəsurluğu və
igidliyi Uçkilsə ətrafında gedən döyüş zamanı rusları geri çəkilməyə və müdafiə
mövqeyində durmağa məcbur edir. Belə ki, qacar atlılarının ildırım sürətli
hərəkətləri rus topçularına lazımi mövqeləri tutmağa imkan vermir.
Nəticədə topçuların dəstəyindən məhrum olan rus piyadaları köməksiz kütləyə
çevrildi və onların məhv edilməsi qacar atlıları üçün xüsusi bir problem
olmadı. Qazandığı uğurdan istifadə edən Abbas Mirzə ölkədə güclü mərkəzi
hakimiyyətin olmamasından yararlanaraq özbaşınalıq edən Məhəmməd xanın hakimi
olduğu İrəvan xanlığı (Hazırki İrəvan) üzərində nəzarəti və Azərbaycanın
qanuni huququnu bərpa edir.
O Abbas Mirzənin
yaxınlaşdığından xəbər tutaraq yerli əhali arasında belə bir xəbər yaydı ki,
guya Abbas üzərindən qələbə çalan ruslar İrəvana gəlir və oranı çapıb-talamaq
istəyirlər. Nəticədə çoxlu sayda irəvanlı əmlakı ilə Türkiyə ərazisinə keçir.
İrəvan xanı bununla təkcə canını qurtarmaq deyil, həm də öz mülkünü İrəvan
qalasından kənara çıxartmaq istəyirdi. Boşaldılmış İrvan ruslar üçün asan
qənimətə çevrildi, Abbas Mirzə tərəfindən bircə həmlə ona şəhər üzərində qanuni
hakimiyyəti bərpa etməyə imkan verdi.
İrəvan xanının bu davranışı ruslarla müharibədə Abbas üçün yeganə "arxadan
zərbə” olmadı. Ardınca Şamaxı xanı Mustafa rusların düşərgəsinə keçir ki, bu da
qacarların ordusunun vəziyyətini əhəmiyyətli dərəcədə çətinləşdirir. Digər
tərəfdən Tehranda saraydaxili intriqalar Fətəli şahı bir müddət doğma oğlunun
doğruluğuna şübhə etməyə vadar edir. Bir çox əyanlar şahı əsgərlər üzəringə
güclü psixoloji üstünlüyü olan Abbas Mirzənin tezliklə taxt-taca qəsb edəcəyinə
inandırmağa çalışırlar. Fətəli şah oğlu ilə görüşən zaman onu tutduğu vəzifədən
uzaqlaşdırmaq barədə qərar qəbul etdiyini bildirir.
Abbasın cavabı konkret olur: "Ata, yaxşısı budur, ölümümə fərman verin, çünki
Azərbaycanla vidalaşmaq mənim üçün ölümə bərabərdir”. Tarixçilər yazırlar ki,
bu cavab şaha o qədər təsir edir ki, o ömrünün son günlərinədək bir daha bu
mövzuya qayıtmadı. Abbas Mirzə intriqalara məhəl qoymayaraq döyüşürdü. Onun
hərbi istedadı, həmçinin azərbaycanlı döyüşçülərin cəsurluğu sayəsində
rus qoşunlarının Cənubi Azərbaycan ərazisinə desant çıxarmaq kimi iri
əməliyyatı iflasa uğradı. Abbas Mirzəyə qarşı hərbi əməliyyatlar zamanı uğursuz
sui-qəsd təşkil olundu.
Bunda məqsəd cəsur sərkərdəni Azərbaycandan əl çəkməyə məcbur etmək idi. Lakin,
o, həqiqi döyüşçü kimi sonadək mübarizə apardı və yalnış texniki gerilik,
həmçinin bəzi Azərbaycan xanlarının xaincəsinə satqınlıqları Qacarların Rusiya
ilə müharibədə məğlubiyyətinə gətirib çıxardı.
1813-cü ildə taleyin hökmü ilə
Abbas uğrunda 9 il qan tökdüyü Vətəninin ölüm hökmünə imza atmaq
məcburiyyətində qaldı. Gülüstan sülh müqaviləsinə görə, İrəvan və Naxçıvan
istisna olmaqla bütün Şimali Azərbaycan ərazisi ruslara tabe oldu. Ruslarla
müharibədən sonra əldə olunan nəticə, onları Təbrizdə barıt və odlu silah
istehsalı üzrə fabrik açmağa vadar etdi. Çünki məhz odlu silahın çatışmazlığı
Rusiya ilə müharibənin uğursuzluqla nəticələnməsinə gətirib çıxardı. İran
ordusunda yeni hərbi etikanın da tətbiqi Abbas Mirzənin adı ilə bağlıdır.
O, öz srəncamı ilə hərbi əsirlər üzərində istənilən təhqir formasını qadağan
etmişdi, eyni zamanda hərbi mütəxəssislər, həmçinin hərbi döyüşlər zamanı əsir
düşən təcrübəli zabitlərin dövlət xidmətinə cəlb edilməsi ənənəsinin əsasını
qoyub. Tarixçilər Abbas Mirzənin Rusiya-İran müharibəsi zamanı könüllü olaraq
İran ərazisinə keçmiş çar ordusunun polşalı zabitlərilə necə şəxsən
görüşdüyündən yazırlar. Azərbaycan canişini onlara ehtiram göstərirdi və İran
ordusnun öyrədilməsi və müasirləşdirilməsinə cəlb edirdi. Lakin, bütün
hazırlıqlara və fədakarcasına səylərə baxmayaraq Abbas Mirzənin Azərbaycan
torpaqlarını rus əsarətindən azad etmək üçün göstərdiyi iknci cəhd gözlənilən
nəticəni vermədi.
İkinci Rusiya-İran müharibəsi də məğlubiyyətlə nəticələndi, Qacarlar əlavə
olaraq Naxçıvan və İrəvandan da məhrum oldular. Buna baxmayaraq İranda hamı
inanırdı ki, Abbas Mirzə Şimali Azərbaycanın geri qaytarılması uğrunda
səylərindən əl çəkməyəcək. Bu onun üçün namus məsələsi idi və bunun üçün həm
diplomatik, həm də hərbi cəbhələrdə mübarizə aparırdı. Qacar ordusu sürətli
templə müasirləşməkdə davam edirdi, Qərblə müvafiq danışıqlar aparılırdı.
Deyilənlərə görə, avropalı elçilər Abbasın nüfuzunu və diplomatik istedadını o
qədər yüksək qiymətləndirirdilər ki, şahın özü ilə deyil, yalnız onunla
danışıqlar aparmağa üstünlük verirdilər.
Abbas bir uzaqgörən siyasətçi kimi başa düşürdü ki, Qərb texnikası və Avropa təhsili olmadan ölkəni müasirləşdirmək onun üçün çətin olacaq. O bu məqsədlə iki tarixi qərar qəbul etdi. Məhz onun təşəbbüsü il Azərbaycan və İran tarixində ilk dəfə olaraq bir qrup gənc təhsil almaq üçün xəzinə hesabına Avropaya göndərildi. Bununla yanaşı, müasir texnologiyaların tətbiq edilməsi üçün ölkəyə hərbi və elmi mütəxəssislər dəvət olundu. Bir çox tarixçilər razılaşırlar ki, bu iki qərar həmvətənlərinin Abbas Mirzəni əbədi olaraq xatırlaması üçün kifaytdir. Uzun sürən müharibələr, daima gərginlik zaman ötdükcə Abbasın səhhətinə mənfi təsir göstrməyə başladı.
1833-cü ilin oktyabr ayının əvvəlində o qaraciyərində güclü ağrıların olmasından şikayətlənməyə başladı, oktyabrın 25-də qaraciyərindən tutan kəskin ağrı nəticəsində Azərbaycan xalqının böyük oğlu həyatının əsas məqsədini rallaşdırmağa macal tapmamış gözlərini əbədi olaraq yumur. Onun xatirəsi doğma vətən sözünü hər şeydən üstün tutan həqiqi azərbaycanlıların qəlbində həmişə yaşayır. Tale ona İran və Azərbaycan hökmdarı olmağı nəsib etmədi, lakin o sübut etdi ki, çar olmadan da vətənə layiqli xidmət etmək olar.
Rəylərin sayı:.